Taksialasta on tullut yksi Suomen puhutuimmista aloista
. Lähes vuosi taksialan vapautumisesta on kulunut, ja edelleen lähes päivittäin erityisesti keltainen media kaivaa repustaan niitä rupisia riimejä klikkivyöryn toivossa. Alaa on uudistuksen jälkeen mäiskitty vasemmalta ja oikealta, riepoteltu ja raadeltu, haukuttu ja parjattu. Tosiasiassa taksimatkustaminen onkin muuttunut – aiemmin Suomessa voi luottaa siihen, että taksi saapuu yhtä varmasti kuin ambulanssi, poliisi tai sanomalehti. Viime heinäkuusta lähtien tilanne on toisinaan ollut vähän toinen. Taksialan vapautumista ja sen tuomia muutoksia kritisoivat tällä hetkellä niin asiakkaat kuin itse taksitoimijatkin. Kriittisimmät ovat sitä mieltä, että totuttu luotettava palvelu on haihtunut savuna ilmaan ja lakimuutoksen tekijöiltä viimeistään taivaassa perseet tervataan. Valtiokin lienee yllättynyt siitä, että vaikka  taksiluvat ja autojen määrä on lisääntynyt, arvonlisäveron tuotto on silti laskenut. Alalla tuskin kahvin ja karhuviinan juonti on vastaavassa mittakaavassa lisääntynyt.

Taksin käyttäjälle tilanne on ollut hämmentävä. Kuluttajan pitää nyt itse olla tarkka valinnoistaan, jotta kyydin hinta tai taksin tulematta jääminen ei pääse yllättämään. Toisaalta taas on hyvä, että alalla on nyt enemmän autoilijoita ja uusia yhtiöitä. Jokainen taksin tarvitsija löytänee itselleen oikean tasoisen ja hintaisen kuljetuksen, kun näkee vähän vaivaa ja kokeilee rohkeasti (varovasti).

Yrityksille muutos on ollut selkeä etenkin pääkaupunkiseudulla ja kohta se alkaa näkyä myös maakunnissa. Taksin saanti etenkin keskustassa on vaikeutunut. Yritys vastaa henkilöstöstään eikä sille ole samantekevää, miten henkilöstö työmatkojaan tekee. Turvallisuuteen pitää kiinnittää huomiota nyt aiempaa enemmän. Taksin saatavuus on keskeinen ja tärkein laadun kriteeri. Maailmalla on pitkät perinteet yritysten ja taksiyhtiöiden välisistä kuljetussopimuksista, mutta Suomessa tähän ei ole ollut aiemmin tarvetta. Nyt on. Moni yritys pohtiikin parhaillaan tekisikö sopimuksen henkilöstönsä kuljetuksista vai odottaisiko vielä? Vinkkinä asiaa pohtiville:

  • Taksiyhtiön koko on tärkeää. Tarkasta, että yhtiöllä on riittävästi kalustoa, jotta taksin saatavuus on turvattu
  • Taksiyhtiön tilausprosessilla on merkitystä käyttäjälle. Tilaaminen pitää olla helppoa, matkusti henkilö missä päin Suomea (maailmaa) tahansa
  • Sopimukseen kirjattavilla palveluprosesseilla ja laatulupauksella on väliä. Tämä korostuu etenkin poikkeustilanteissa, joissa on tärkeää pystyä myös jälkikäteen todentamaan, kuka kuljetti henkilöstöänne
  • Tee taksinkäytöstä ohjeistus henkilöstöohjeisiin. Monessa yrityksessä on jo linjattu matkustuspolitiikka mm. lentoyhtiöiden, hotellien ja taksin käyttöön. Uutta on se, että nyt kannattaa ohjeistaa myös millä yhtiöllä taksikyydit matkustetaan.
  • Taksimarkkina on vielä hyvin hajaantunutta, mikä tuo haasteita sopimuskumppanin valintaan. Harkitse riittääkö kumppaniksi yksi valtakunnallinen yhtiö, vai tarvitaanko paikallisia kumppaneita lisäksi.
  • Taksin kilometrihintaa mielenkiintoisempaa on se, pystyykö taksiyhtiö tarjoamaan raportointia matkoista yritykselle. Sellaista raportointia, joka tehostaa matkustamista ”total-cost” näkökulmasta ja karsii mahdollisia huonoja taksikäytäntöjä yrityksessä. 
  • Hinta-laatusuhteen vertailu on hankalaa. Halvin tarkoittaa yleensä sitä, että taksin saatavuus ei toimi. Osta saatavuutta, luotettavuutta ja turvallisuutta. Arvioi asiaa em. kriteerien pohjalta.
  • Jos valitset hyvämaineisen ja tunnetun taksiyhtiön viestit samalla, että yrityksesi välittää henkilöstöstään. Tämä valinta vahvistaa myös työnantajabrändiä.
    Saammeko kertoa lisää? Jätä tietosi täällä  tai soita puh. 040 867 7979!

Ari Kunelius,
Taksi Partners Oy:n toimitusjohtaja