Viime torstaina 16.7.2020 Helsingin Jakomäessä sattui äärettömän ikävä tapaus, jossa tunnuksettoman taksin kuljettaja puukotti matkustajaa riidan päätteeksi. Tapahtunut ravistelee jo entuudestaan negatiivisesta huomiosta kärsinyttä taksialaa ja on poikinut runsaasti kannanottoja alan toimijoilta ja huolestuneilta kansalaisilta. 

Tapahtunut on yksittäinen poikkeuksellinen tapaus. Valitettavasti, taksiala on kuitenkin kärsinyt maineen menetyksestä vuonna 2018 tapahtuneen lakiuudistuksen takia ja ottaa itseensä nyt lisäsärön tapahtuneen väkivallan vuoksi.

 

Tänä päivänä ei luottamusta heru – taksiliikenne on kuin villi länsi

Media uutisoi tasaisin väliajoin esimerkiksi taksinkuljettajien hyökkäävästä käyttäytymisestä, kun asiakas käyttää oikeuttaan valita auton taksitolpalla. Tätä esiintyy erityisesti isoissa kaupungeissa yöaikaan keskeisillä alueilla, kuten vaikkapa Helsingin Asema-aukiolla. Esimerkiksi viime lauantaina 18.7.2020 kello 22:00 poliisi joutui tyhjentämään kyseisen alueen takseista kokonaan yleisen järjestyksen ylläpitämiseksi.

Kiistelty taksilain uudistuminen on ollut taksipalveluita käyttävien kannalta monilta osin huono asia. Taksien saatavuudessa on ongelmia, hinnat ovat nousseet ja alalla aloittaneiden uusien taksiyrittäjien ja -kuljettajien ammattitaidossa saattaa olla vakaviakin puutteita. Myös hinnoitteluperusteet herättävät kysymysmerkkejä. On siis itsestään selvää, että kun jo valmiiksi suurennuslasin alla olevalla alalla tapahtuu jotain näin järkyttävää, kuten viime torstaina sattunut puukotus, se herättää ihmisissä voimakasta pelkoa ja huolta siitä, kenen kyytiin uskaltaa nousta ja kenen ei.
 

Turvallisuus on asiakaskokemuksen uusi kulmakivi – kuluttajien luottamus taksiin on palautettava

Taksialan nykytilanne on hankala sekä asiakkaille että yrittäjille. Voidaan todeta, että yritystoiminnan pyörittäminen on käynyt taksiyrittäjille välillä jopa sietämättömäksi, koska toimintaympäristö on tällä hetkellä niin epäreilu. Uusi liikennepalvelulaki kevensi sääntelyä ja vähensi tieliikenteessä toimijoiden hallinnollista taakkaa, mutta kokonaisuus ei kuitenkaan toimi. 

Mistä edes tunnistaa luvallisen taksin? Esimerkiksi perinteinen taksivalaisin ei ole enää pakollinen varuste. Myös pakettiautoa, mopoautoa, mönkijää tai kuorma-autoa voi käyttää taksiliikenteessä. Kalusto voi siis olla hyvin monenkirjavaa ja asiakkaan voi olla vaikeaa tietää, kenen kyytiin uskaltaa nousta.

On liian monta seikkaa, jotka on tarkistettava, ennen kuin voi vakuuttua luotettavasta ja turvallisesta taksitoimijasta, jos toimija ei ole asiakkaalle entuudestaan tuttu perinteinen ja luottamuksensa vuosien työpanoksella ansainnut taksitoimija. On myös harhaluulo, että perinteisen taksialan yrittäjän sijaan alalle tullut tuntemattomampi yrittäjä olisi jotenkin edullisempi vaihtoehto kukkarolle. Asia saattaa olla täysin päinvastoin. Mikäli valitsee itselleen entuudestaan tuntemattoman taksitoimijan, on järkevää tarkistaa hinta ja sen perusteet etukäteen.
 

Summa summarum: taksien laatutaso vaihtelee erinomaisesta huonoon ja palvelukokemuksia on monenlaisia. Ylilyöntejä on sattunut liian paljon ja tämä alkaa olla koko Suomen laajuinen ongelma.

Asiakaskokemus on suurimmilta osin tunnetta. Tämä tarkoittaa asiakkaan luottamusta, turvallisuuden tunnetta ja kiinnostusta yritystä kohtaan. Asiakaskokemus on valikoitumassa painavammaksi valintakriteeriksi kuin hinta. Me Taksi Partnersilla panostamme erityisen paljon siihen, että meillä on ympäri Suomea tarkkaan valikoituja ja tunnettuja taksiyhtiöitä taustallamme.

Asiakkaan arvo ja yhdenmukainen valtakunnallinen palvelukokemus muodostuvat monista asioista, kuten esimerkiksi autosta, kuljettajasta, turvallisuudesta, toimitusvarmuudesta, asiakaspalvelusta, maksamisen ja tilaamisen helppoudesta sekä strukturoidusta toiminnasta erikoistilanteissa.

Taksi Partnersin kuljetuksia hoitavien taksiyhtiöiden asiakaskokemusta valvovat nimetyt laadunvalvojat tai taksitarkastajat. Pidämme tärkeänä ylläpitää ja kehittää suomalaista asiakaskokemusta taksimatkustamisessa.