Taksi Partnersin hallituksen jäsen Jari Kurronen vaikuttaa Lappeenrannan alueella tilitoimistomaailmassa. Viimeiset 18 vuotta hän on toiminut useamman sadan yrityksen arjessa taloushallinnon kautta. Jari oli luonteva valinta taksialan startupin hallitukseen, sillä taksimaailma on hänelle erinomaisen tuttu jo vuosien takaa. Jarin isä oli aikoinaan taksiyrittäjä ja Jari itse keräsi opiskeluvuosinaan vuokrarahansa taksia ajamalla. Perustuen omaan kokemukseensa ja Suomen taksimarkkinan ymmärrykseen, Jari listaa Taksi Partnersin tarjoamien valtakunnallisten taksipalvelujen olevan yrityksille houkuttelevia erityisesti helppouden, luotettavuuden ja vastuullisuuden takia. Taksi Partners tuottaa palvelut vastuullisesti viidentoista parhaaksi arvioidun alueellisen taksinvälitysyhtiön kautta. Asiakkaiden käytössä on 3700 taksin verkosto pääkaupunkiseudulta Lappiin ja länsirannikolta Itä-Suomeen kattaen tällä hetkellä 75/100 suurinta kuntaa ja kaupunkia Suomessa.

Taksialalla muutosten tuulet ovat puhaltaneet kohta kaksi vuotta. Miten tämä näkyy teilläpäin Suomea ja yleisessä suhtautumisessa alaan? ”Taksimaailman lakiuudistuksen tuomat haasteet vaihtelevat tällä hetkellä maantieteellisesti eri alueilla. Helsingissä on valtavasti kilpailua, kun taas esim. Lappeenrannan seudulle taksiuudistuksen kautta povattua kilpailua on tullut hillitymmin. Lähinnä yhteiskunnan kuljetuksiin on tullut isompia toimijoita mukaan jakamaan markkinaa. Etelä-Karjalan taksimarkkina on kovin rajallinen, eikä se juurikaan houkuta uusia toimijoita, kuten esim Helsinki houkuttaa”, Kurronen summaa. ”Taksiuudistuksen tuoman uuden tilanteen haasteena on saada asiakas taas uskomaan taksin hyviin tarkoitusperiin. Eli laadukkaaseen, toimintavarmaan ja vastuulliseen toimintaan, ja oikeaan hintaan. Nykyisellä veloituksella saadaan luotettavuutta ja toimintavarmuutta, sekä yhteiskuntaa kohtaan vastuullisuutta. Myllerrys markkinoilla sai asiakkaat haaveilemaan vääristyneestä hinnoittelusta ja nyt menee aikaa, ennen kuin aito ja perusteltu taksikyydin hinta saadaan taas hyväksytettyä markkinoilla. Ihmiset odottivat suuria alennuksia ja kun ne eivät toteutuneet, niin markkina meni kuluttajakyytien osalta pieneksi hetkeksi ”lukkoon”. 

Nykyään puhutaan myös paljon hiilipäästöjen kompensoinnista. Miten sinä näet sen tulon taksimaailmaan?
”Veikkaan, että vastuullisuus tulee olemaan jatkuvasti enemmän ihmisten toimintaa ohjaava tekijä. Halua varmaan on hiilipäästöjen kompensointiin, mutta hyvät ja toimivat keinot siihen vasta rakentuvat.”