Data on uusi öljy – näin todettakoon. Tätä blogitekstiä varten hyödynsimme Google Trends -työkalun avointa dataa, jota voi käyttää vapaasti. Työkalulla on mahdollista tutkia hakuja ympäri maailman. Se tarjoaa pääosin suodattamattoman otoksen oikeista Googlella tehdyistä hauista, joista voi tehdä merkittäviä päätelmiä niin yksityishenkilönä kuin myös yrityksen edustajana.

 

Suositut “taksi” ja “taksi hinta” -hakukonehaut vaipuivat koronaviruksen takia horrokseen.

Tutkimme “taksi”-hakusanan käyttöä Googlen hakukoneessa viimeisen viiden vuoden ajalta, ja koronaepidemian ajankohta erottuu alla olevasta tasaisen sahalaitaisesta viivakaaviosta selkeästi, tehden siihen huomattavan “lommon”. Pandemian pahimmassa vaiheessa suurin osa ihmisistä vietti aikaa kotonaan, ilman minkäänlaista matkustelua, mikä vaikutti suoraan edellä mainittuihin hakukoneella tehtäviin hakuihin. Taksipalveluille ei ollut tarvetta.

 

Viivadiagrammi viimeiseltä viideltä vuodelta.
”Taksi”-hakusanan käyttäminen Googlen hakukoneessa viimeisen viiden vuoden ajalta.

 

Mielenkiintoisena huomiona viivakaaviosta erottuu yksittäisenä hakupiikkinä myös taksiliikenteen vapauttaminen, heinäkuun 2018 kohdalla. Datasta saa irti paljon aluekohtaista tietoa. Viimeisen viiden vuoden aikana “taksi”-sanaa käyttämällä on tehty hakuja Googlen avulla eniten Lapissa ja Pohjois-Savossa. Vähiten kyseisiä hakuja suoritettiin Etelä-Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla. Viimeisen 12 kuukauden datan perusteella “taksi”-hakuja tehtiin eniten Pohjois-Savossa ja Kymenlaaksossa.

 

Datasta voidaan huomata selkeästi koronaviruksen vaikutukset taksialaan.

Ensimmäisen kaavion loppupuolella näkyvä lasku tehdyissä hauissa erottuu selkeästi huhtikuun ja toukokuun puolella, jolloin koronakriisi oli Suomessa kiivaimmillaan. Taksien kysyntä romahti. Nyt data näyttää, että tilanne on menossa parempaan suuntaan. “Taksi”-sanaa haetaan nyt selkeästi enemmän, kevääseen verrattuna.

Alla olevasta viivakaaviosta näkyy hakusanalla “taksi hinta” tehdyt hakukonehaut viimeiseltä 12 kuukaudelta. Myös tästä kaaviosta on havaittavissa koronaviruksen vaikutus. Googlessa suoritettavat haut olivat todella vähäisiä maalis-, huhti- ja toukokuussa.

 

Viivadiagrammi viimeiseltä 12 kuukaudelta.
”Taksi hinta”-hakusanan käyttäminen Googlen hakukoneessa viimeisen 12 kuukauden ajalta.

 

Uudellamaalla asuvat tekivät huomattavasti eniten hintaan liittyviä kyselyitä viimeisen 12 kuukauden aikana. Tällä hetkellä Google Trends kertoo “taksi hinta” -sanalla olevien hakukonehakujen olevan nousussa etenkin pääkaupunkiseudulla.

 

Miten kävi suurten taksialan yritysten kanssa – miten ihmisten hakukonekäyttäytyminen muuttui epidemian rantauduttua Suomeen?

Vertasimme miten neljää alan suurta toimijaa on haettu yrityksen nimellä Googlen hakukoneella viimeisen 12 kuukauden aikana. Viivakaavio painuu viivojen osalta huomattavaan laskuun maaliskuun kahdeksannen päivän jälkeen. Tämä koskee kaikkia vertailussamme mukana olleita toimijoita. Googlessa ei kevään aikana siis myöskään haettu taksiyrityksiä nimeltä, vaan haut tyssäsivät kuin seinään. Hakukonekäyttäytyminen muuttui vasta toukokuun puolivälin jälkeen. Nyt taksiyritysten nimellä tehdyt hakukonehaut ovat lisääntyneet merkittävästi. Toivottavasti positiivinen kehitys jatkuu.

Koronaviruksen vaikutus taksialaan jää ikäväksi muistoksi tilastoihin, mutta onneksi nähdyn datan perusteella, kysyntä on tällä hetkellä kasvamassa. Mikäli taksi- tai kuljetuspalvelut ovat yrityksellesi tällä hetkellä ajankohtaisia, autamme mielellämme asian suhteen ja tarjoamme erilaisia toimivia ja kustannustehokkaita ratkaisuja käyttöösi. Palvelumme soveltuvat kaiken kokoisille yrityksille. Ota meihin yhteyttä, niin keskustellaan lisää!