Helsingin Sanomat julkaisi taksiaiheisen artikkelin keskiviikkona 24.9. Jutussa pohdittiin tämänhetkistä tilannetta, joka on kärjistynyt jo siihen pisteeseen, että asiakkaita haalivat taksit tukkivat katuja. Juttua edelsi myös 21.9 julkaistu lukijan mielipide, jossa sivutoiminen taksinkuljettaja Pertti Sivonen pohti Helsingin kaupungin vastuuta tilanteeseen. On merkillistä, miksi kaupunki ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin lisätäkseen taksiasemia tai laajentaakseen nykyisiä asemia.

Mielipidekirjoituksessa käytiin läpi muun muassa Asema-aukion tilannetta, joka on muuttunut vaaralliseksi kuljettajien aggressiivisen käytöksen vuoksi. Tästä olemme myös itse kirjoittaneet jutun. Sivonen kritisoi, että nykyinen laki ei ole kuluttajan edun mukainen, ja että asiakkaan tehtäväksi jää arvailla, mihin kyytiin kannattaa mennä, että pääsee turvallisesti perille.

 

Taksilain muutos 2018 toi Suomeen 6500 uutta taksilupaa.

Helsingin Sanomat haastatteli artikkeliaan varten Lähitaksin toimitusjohtajaa Juha Pentikäistä. Lähitaksi on yksi 15:sta Taksi Partnersin palveluntuottajasta. Pentikäinen kertoo jutussa siitä, miten itsestäänselvää on, että tolpat ruuhkautuvat – taksit eivät kertakaikkiaan mahdu sinne.

Pentikäinen kertoo, että tolpilla näkyvä ongelma ei tule ratkeamaan, jos autojen määrää ei pystytä vähentämään. Asiaan ei pystytä viranomaispäätöksellä puuttumaan, joten tästä syystä Pentikäinen toivoo, että taksiasemia olisi enemmän.

 

Taksilain uudistamisen johdosta takseilta poistuivat asemapaikat.

Taksiautoja virtaa Helsinkiin lähiseuduilta. Myös Helsinki-Vantaan hiljentyminen koronaepidemian vuoksi, on vaikuttanut tilanteeseen. Tolpat saattavat olla niin tukossa, että sieltä ei pääse välttämättä edes ajamaan pois, jos taksi saa keikan välityspalvelusta.

Lukuisat uudet eri yritykset ja tilausvälityspalvelut takaavat sen, että kilpailu asiakkaista on kovaa erityisesti Helsingissä. Mielipidekirjoituksen kirjoittanut Sivonen vaatiikin Helsingin kaupunkia laajentamaan tolppa-asemia. Sivonen kertoo huomanneensa, että joidenkin asemien lähellä kadut ovat tukkeutuneet asemalle pääsyä odottavista autoista.

 

Kelpoisuusvaatimukset uudestaan suurennuslasin alle

Sivonen kritisoi, että kaikki kuljettajat eivät tunne kaupunkia ja Helsingin kaupunki ei ole asettanut ruuhkaisimmille asemille minkäänlaisia laatukriteereitä. Tämä ei palvele asiakasta, joka joutuu arpomaan valitsemansa kyydin suhteen.

Mielipidekirjoituksessa esitetään myös visioita tulevaisuudesta erilaisten kulunvalvontatolppien ja tägien merkeissä. Sivonen toivoo myös eri palveluntarjoajille jonoja Helsinki-Vantaan tyyliin myös Helsingin kantakaupunkiin.

Tällä hetkellä Helsinki on taksien suhteen täysi viidakko ja on selvää, että tämä ei voi jatkua näin. Tässä kärsivät niin asiakas kuin myös taksiyrittäjät. Jää nähtäväksi, puuttuuko Helsingin kaupunki asiaan mitenkään, ja jos puuttuu, niin milloin se tapahtuu. Mielestämme nykyisellä tilanteella on vaikutusta myös Helsingin imagoon.