Itse Helsingissä jo lähes kymmenen vuotta asuneena ja vahvasti helsinkiläistyneenä käytän pääkaupunkimme kulttuuri-, ravintola- ja tapahtumatarjontaa aktiivisesti ja sitä kautta myös julkisia liikennevälineitä ja taksipalveluita. Autoa en aja lainkaan.

Tällä hetkellä uutisoidaan näkyvästi eri medioissa Anne Bernerin liian pitkälle eskaloituneesta taksiuudistuksesta, tulevasta lakiuudistuksen “korjaussarjasta” ja taksialan kokemasta mainevauriosta, johon liittyy muun muassa keskenään tappelevia taksinkuljettajia, matkustajien vedätystä ja turvattomuuden tunnetta.

Käytännössä suuri osa Bernerin uudistuksen keskeisistä kohdista perutaan tai muutetaan. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan mukaan korjaussarjan aikataulu on kiireellinen ja se on tarkoitus saada voimaan ennen kuin vuosi vaihtuu.

Itse työskentelen tällä hetkellä Taksi Partnersin markkinointi- ja viestintäpäällikkönä ja omaan jo aikaisempaa työkokemusta kuljetus- ja autonvuokrausmaailmasta, joten liikkumisen palvelut ovat minulle tuttuja. Koen tärkeänä seurata mitä taksialalla tapahtuu ja käytänkin eri taksiyhtiöiden takseja monipuolisesti jo ihan benchmarkingin takia.

 

Yöelämässä satunnaisesti liikkuvana, koen esimerkiksi paljon uutisoidun Helsingin Asema-aukion tilanteen hyvin ahdistavana.

Pari kertaa tuon Asema-aukion “ruljanssin” läpikäyneenä en halua kokea sitä enää uudelleen ja pysyn ihan vapaaehtoisesti sieltä poissa.

Molemmilla kerroilla siellä ollessani, en ehtinyt sanaakaan sanoa, kun minuun nappasi kiinni niin kutsuttu sisäänheittäjä, joka otti vapaudekseen puolittain sulloa minut autoon. Tilanteesta hämmästyneenä avasin autossa heti suuni ja varmistin englannin kielellä, mitä kyyti määränpäähäni suurin piirtein maksaa. En kuitenkaan ollut ollenkaan varma lopputuloksesta. Saamani palvelu ei loppuen lopuksi ollut edullista, vaikka palvelun laatu oli kehnoa.

 

Rähinä alkaa, kun asiakas käyttää oikeuttaan valita auton taksitolpalla. 

Iltalehti uutisoi viime viikolla, miten helsinkiläinen perheenäiti käytti oikeuttaan valita tietyn toimijan taksin Pasilan asemalta, joka on myös ollut jatkuvasti otsikoissa siellä esiintyneen “taksirähinän” vuoksi. Perheenäiti halusi päästä lapsineen luotettavasti ja turvallisesti kotiin ja päätti käyttää tunnettua ja perinteistä taksiyhtiötä. Osakseen hän sai tästä syystä sättimistä ja kiroilua lukuisten tunnuksettomien alueella partioineiden taksikuskien toimesta, jotka olivat yrittäneet saada naista kyytiinsä.

 

Joskus minua varoitettiin Viron ja Ruotsin hämäristä taksikuljettajista. Nyt sama ilmiö on nähtävissä omassa kotikaupungissani.

Muistan aikoinaan miten osasin varoa ulkomailla takseja, jotka pyytävät matkasta poskettoman kalliita hintoja tai muilla tavoin harrastavat vilunkipeliä. Tämä ilmiö rantautui myös Suomeen. Asia on eskaloitunut jopa niin pitkälle, että viranomaisten toteuttaman valvonnan johdosta ollaan saatu kiinni etsintäkuulutettuja, ajokortittomia kuljettajia, joilla ei ole ollut taksinkuljettajan ajolupaa ja autot ovat saattaneet olla katsastamattomia.

Tavoitteenani ei ole säikytellä lukijakuntaa. Ja uskon todellakin, että tunnelin päässä on valoa. Taksilakia uudistetaan syksyllä ja tavoitteena on parantaa taksien turvallisuutta, harmaan talouden torjuntaa ja hinnoittelun selkeyttä.

Taksiliikenneluvan edellytykseksi aiotaan säätää yrittäjäkoulutus. Aikaisemmin luvan saaneiden taksikuljettajien tulisi hankkia koulutus tai suorittaa yrittäjäkoe. Kaikissa autoissa on käytettävä taksamittaria tai vastaavaa järjestelmää ja taksivalaisinkupu tulee pakolliseksi. Kymmenen kilometrin tai 15 minuutin esimerkkihinta tulee esittää selkeästi tai tarjota asiakkaalle kiinteä hinta. Asiat tulevat siis muuttumaan, mutta siihen menee vielä aikaa.

Ennen kuin muutos saadaan käytäntöön, aion pääasiassa käyttää luotettujen ja turvallisten taksiyhtiöiden palveluita ja hyödyntää erityisesti niiden tarjoamia sovelluspalveluita. Lämpimän suositteluni annan esimerkiksi palveluntuottajamme Lähitaksin Taksini-sovellukselle, joka näyttää jo valmiiksi matkahinnan ja palvelusta pystyy seuraamaan missä auto liikuu ja kauanko kestää, että se saapuu perille.

En aio ottaa taksia “lennosta”, jos palveluntarjoaja ei ole luotettava. Ne paikat, jossa tällä hetkellä vallitsee epäjärjestys, jätän suosiolla väliin, ja suuntaan katseeni tulevaan. Paljon hyviä juttuja on vielä tulossa!

 

-Maria Soini-

Kirjoittaja on Taksi Partnersin markkinointi- ja viestintäpäällikkö