Turussa on harmaa ja hyinen päivä, kun eläkeläisrouva Leila Koivisto nauttii iltapäiväkahviaan ja kertoo tuntemuksiaan korona-ajalta. Epidemia ajoi hänet ikävään tilanteeseen: hän on yksi monista riskiryhmään kuuluvista, joka ei omista omaa autoa.

 

Uutiset synkkenevät päivä päivältä koronavirukseen liittyen. Kesä antoi meille pienen hetken hengittää ja olla vapaammin, mutta jälleen Suomi on siinä tilanteessa, että puhutaan valmiuslain ottamisesta uudelleen käyttöön ja uusia rajoituksia ja toimia pannaan täytäntöön jatkuvasti.

Koivisto kertoo, että hän on suosiolla jättänyt menemättä erilaisiin sosiaalisiin tilaisuuksiin ja on mielellään omissa oloissaan. Asioiden hoitamista haittaa liian monien ihmisten laiminlyönti hygienia-asioissa – tarpeeksi monet eivät vieläkään pidä maskeja tai turvavälejä. Oman auton puuttuminen mietityttää välillä, mutta hän ei edes harkitse sellaisen ostoa. Julkiset liikennevälineet Koivisto sulkee täysin pois omalta kohdaltaan.

“Olen tehnyt tietoisen päätöksen, että en käytä julkisia liikennevälineitä, sillä niissä on liikaa ihmisiä ja liian moni heistä on ilman maskia”, Koivisto kertoo.

 

Tarve turvalliselle taksille on olemassa

“Pidän tärkeänä taksia tilatessani, että kuljettajalla olisi käytössään maski, joka olisi kasvoilla jo ennen kyytiä. Se on ihan ehdoton juttu. Jos ottaisin taksin tolpalta ja sisältä puuttuisivat vaikkapa käsidesi ja ratissa olisi kuljettaja ilman suu-nenäsuojaa, niin jättäisin kyydin väliin. En halua vaarantaa terveyttäni ja haluan desinfioida käteni sen jälkeen, kun olen koskenut vaikkapa ovenkahvaan”, Koivisto tokaisee.

Mikäli Koivistolla on menoa, johon tarvitaan autokyytiä, niin hän panostaa tilaamalla taksin hyvämaineisesta yhtiöstä. Hän on valmis maksamaan palvelusta, eikä koe “halpataksia” itselleen toimivaksi ratkaisuksi.

“Kun tilaan hyvämaineiselta taksiyhtiöltä taksin, luotan siihen, että yrityksessä on huomioitu koronaan liittyvät toimenpiteet niin, että myös riskiryhmään kuuluva uskaltaa matkustaa taksilla. Hyvämaineista yhtiötä käyttäessäni tiedän myös, että taksikuljettaja löytää myös määränpäähän, eikä minun tarvitse neuvoa. Itselläni on säilynyt luottamus takseihin negatiivisesta mediauutisoinnista huolimatta”, Koivisto kertoo.

 

Lue juttu kuljetuspalvelun tuottajamme Lähitaksin palveluiden erinomaisesta laadusta ja sen valvonnasta.

Tutustu myös miten kuljetuspalveluntuottajamme panostavat korona-ajan toimintatapoihin ja käytäntöihin.