Yhdessä hujauksessa alkanut “korona-arki” on herättänyt monenlaisia tunteita laidasta laitaan ja tilanne on yhä epävarma. Vaikka eristystoimenpiteet ovat alkaneet höllentyä Uudenmaan avattua rajansa ja ravintolansa, on maailma yhä kriisitilanteessa, eikä uusi normaali ole kenellekään helppo asia. Markkinat ovat saaneet koronan vuoksi kunnon kolauksen, mutta jotkut alat ovat kärsineet enemmän kuin toiset. Taksiala jäätyi koronan vuoksi täysin ja liikevaihdosta suli valtaosa. Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen pohdiskelee vallitsevaa maailmantilannetta:

“Tilanne on äärimmäisen haastava. Tämä vetää mielen apeaksi. Kun tulee kriisin paikka, niin sitä rupeaa helposti tarkastelemaan omaa toimintaa, että olisiko jotain, mitä olisi voinut tehdä jotenkin toisin. Tämä tilanne taas on sellainen, että tälle ei mitään voi. Avuttomuus tai turhautuminen tilanteeseen on käsin kosketeltavaa. Tähän pitää vain sopeutua. Ehkä tämäkin on kahdenkymmenen vuoden päästä yhtenä kriisinä muiden joukossa.”

Taksiala on sopeutunut koronatilanteeseen niin kuin muukin palveluliiketoiminta.

”Tämä on aika katastrofaalista, kun liikevaihdosta häviää valtaosa ja yrittäjä ei voi tehdä mitään. Jos ajatellaan näitä meidän päämarkkinasegmenttejä, niin yrityskysyntä on aivan pysähdyksissä, kun ollaan etätöissä. Yhteiskunnan kuljetukset ja esimerkiksi koulut olivat pitkään kiinni. Erityisryhmät ja vanhukset kuuluvat riskiryhmään ja heidän tulisikin olla kotona. Kun liikkumista on pyritty minimoimaan, niin se on tarkoittanut sitä, että tilauksia tai keikkoja ei ole ja sitä myötä ei myöskään liiketoimintaa. Taksiala on sopeutunut siten, että osa on laittanut liiketoiminnan tauolle ja osa on yrittänyt pitkillä päivillä kompensoida tätä tilannetta”, Pentikäinen kertoo.

Pentikäinen muistuttaa, että kustannukset ovat olemassa: “Pääoma on kalustossa kiinni ja liiketoiminnasta syntyy kuluja. Nämä eivät ole poistuneet mihinkään. Jotkut toimijat ovat antaneet maksuaikoja, mutta nekin laskut ovat sitten edessä ennemmin tai myöhemmin. Vaikka korona on lisännyt yhteisöllisyyttä ja korostanut lähimmäisen rakkautta, niin ei se lihota tilipussia yhtään, eikä tuo helpotusta toimeentuloon. Jos tämä jotain on taksialalle opettanut, niin kriisinsietokykyä ainakin. Kaikki ovat tehneet voitavansa.”

Ei muutaman kympin päiväliikevaihdolla voi toimia kannattavasti.

”Ehkä juuri ja juuri saa polttoainekulut piiloon, mutta ei siinä mitään ansaitse. On ihan hirveä tilanne, kun ansiot lähtevät kokonaan pois. Monella yrittäjällä ei ole mitään työttömyysturvaa tai ansiosidonnaisia. Elinkeino häviää kokonaan ja on paljon sellaisia perheitä, joiden toimeentulo on kokonaan kiinni taksin ajamisesta. Perheyrityksiä on aika paljon. Todella iso osa yrittäjistä on kaatumassa, varsinkin jos tämä tilanne jatkuu”, Pentikäinen toteaa.

Pentikäinen arvelee, että muutokset tulevat olemaan jossain määrissä pysyviä: “Rantalomat eivät heti ole näkyvissä lähitulevaisuudessa, eikä pitkät viikonloput Keski-Euroopassa. Etätyöratkaisut varmasti jäävät joltain osin pysyviksi, sillä korona-aika on antanut siihen melkoisen valmennuskurssin ja ollaan saatu paljon onnistumisen kokemuksia. Kun yleinen seurustelu jää pois, niin jää paljon enemmän aikaa viedä töitä eteenpäin. Mutta varmasti aika on muuttunut jo ihan pysyvästi ja puhutaankin uudesta normaalista. Työhön liittyvä matkustaminen varmaan vähenee jonkin verran.”

“Kysyntä taksipalveluille on tippunut 70 prosenttia, joten mieliala on yleisesti ottaen hyvin matala. Tämä on kriisin paikka kaikille. Jos väki tällä hetkellä odottaa kesälomaa, niin meillä ei odoteta. Meillä odotetaan kesätöitä!”, Pentikäinen kiteyttää.