Siitä pamauksesta on aikaa jo reilut pari vuotta, kun taksilakia uudistettiin tukevalla dynamiittipötköllä.

Tarkoituksena oli saada aikaan paljon hyviä asioita, kuten kukkaroystävällisemmät hinnat ja autojen parempi saatavuus. Myös taksialalle ryhtymisen kynnystä haluttiin madaltaa. Tosiasia on, että moni muutettu asia menikin aivan päinvastoin kuin ajateltiin. Taksiautoilu ajautui kuiluun ja sieltä on vaikea hinautua ylös, vaikka asiaa yritetäänkin korjata.

 

Taksikaaos isojen kaupunkien keskeisillä paikoilla, kun maaseudulla on taksipula.

Sekasortoa ruuhkaisilla taksitolpilla, takseista tukkeutuneita teitä Helsingin kantakaupungissa ja riehuvia taksikuskeja. Näistä asioista on ollut paljon uutisointia eri medioissa ja myös sosiaalisen median kanavissa on käyty asiasta runsaasti keskustelua. Kun isojen kaupunkien keskustoissa jyllää taksikaaos, maaseudulla saadaan olla rauhassa – taksitominnan suhteen tosin vähän liiankin rauhassa.

Ensin maaseudulta lähtivät pankkikonttorit ja postit, ja nyt hajaseutualueilta ovat kaikonneet myös taksit, joilta poistui taksialan “Big Bangin” myötä päivystyspakko. Maaseudun taksien bisnes pyörii aamuvarhaisesta alkuiltaan, jolloin taksipalveluja käyttävät koululaiset, sairaat ja vanhukset. Tämän jälkeen alueilla on autiota, jollei käytä omaa kaasujalkaa, sillä maaseudulla taksiliiketoiminta ei iltamyöhällä tai yön tunteina kannata. Aikaisemmin, kun taksilupien määrää oli rajoitettu ja kyytien hintoja valvottiin, oli myös edellytyksenä joka paikkakunnalle ympärivuorokautinen taksin saatavuus.

 

Alalla uusia kouluttamattomia kuljettajia.

Heinäkuussa 2018 alalle saapui paljon uusia kouluttamattomia kuljettajia, sillä alalle ryhtymisen kynnystä oli madallettu jopa niin paljon, että mitään yrittäjäkoulutusta tai taksinkuljettajan koulutusta ei tarvittu. Paikallistuntemusta ei myöskään vaadittu. Myöskään kielitaidon suhteen ei oltu turhan ronkeleita. Enää ei ollut myöskään puhetta kiintiöistä, enimmäishinnasta, asemapaikoista tai päivystysvelvotteista, kuten edellisessä kappaleessa todettiin.

 

Lakiuudistuksesta tuli painajainen.

Kun alalla kääntyi kaikki päälaelleen, oli selvää, että mikään ei ollut enää niin kuin ennen. Ala muuttui sekavaksi ja osin myös turvattomaksi. Ennen uudistusta taksikyydit koettiin hyvin turvallisiksi. Taksialan ammattilaisia arvostettiin suuresti.

Ollaan myös montaa mieltä siitä, ovatko taksimatkojen hinnat laskeneet vai nousseet. Tilastokeskuksen mukaan hinnat nousivat koko maan kuluttajavertailussa lakimuutoksen jälkeen. Asiakkaan voi olla myös vaikea tietää mihin taksa perustuu. Myös liikenteessä saatetaan ajaa tuhatta ja sataa, ja jopa kierretään veroja. Harmaa talous huolestuttaa.

Kovalla vauhdilla toimeen pantu lakiuudistus ei kerta kaikkiaan toimi käytännössä. Päättäjät voisivat itse kokeilla toimia päivän taksinkuljettajana. Laki on lähitulevaisuudessa muuttumassa parempaan suuntaan, mutta sen tueksi tarvitaan myös myös viranomaisvalvontaa. Ilman tehokasta valvontaa, ei saada aikaan kestävää muutosta. Ja sitä tässä nyt haetaan.

 

Lue myös juttu taksipalveluiden laadun tärkeydestä ja miten lakiuudistus vaikutti palveluihin.

Tutustu myös mielipidekirjoitukseen berneriläisestä ”valinnanvapaudesta” ja miten se kuumottaa taksiasiakkaita etenkin Helsingissä.

Tässä myös juttu asiakaskokemuksen tärkeydestä taksialalla.