Reilu viikko sitten Taksi Saimaa Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Sivonen palasi kotiin matkalta ja jäi varmuuden vuoksi kotikaranteeniin. Kotona ajatukset pyörivät tämänhetkisessä maailmantilanteessa. Sivonen pohti, miten asiakkaiden tarpeet tulevat muuttumaan. Ihmisillä on perustarve ruualle ja lääkkeille ja tämä on asia, joka sai hänet tarttumaan puhelimeen ja keskustelemaan K-kauppiaiden ja apteekkarien kanssa tuotteiden kuljetuksesta asiakkaille.

Sivonen kertoo, että yhteyksiä kauppoihin ja apteekkeihin alettiin ottaa keskiviikkona 18.3 iltapäivällä, ja perjantaina aamupäivällä konsepti tuotiin jo julkisuuteen: “Nyt tuntuu hyvältä, kun saatiin homma käyntiin ja palautteet ovat olleet hyviä kautta linjan – myös muualta kuin vain Etelä-Karjalan suunnasta. Työtä jatketaan yhteistyön laajentamiseksi muun muassa ravintoloiden kanssa, joissa esiin nousevat työpaikkaruokailun kuljetukset sekä ruokatoimitukset yksityisille henkilöille. Myös yritysten pakettipalvelua tarjotaan aktiivisesti. Niiden yritysten, jotka vielä toimivat normaalisti, olisi syytä keskittyä ydintekemiseensä – me pystymme kyllä auttamaan tuotekuljetuksissa.”

Toimintamalli luotiin yhdessä toimittajien kanssa

Konsepti on yksinkertainen ja selkeä. Asiakas tekee tilauksen kauppaan puhelimitse tai sähköpostilla. Kaupoissa ja apteekeissa pakataan tuotteet. Toimitukset lähtevät aamulla ja iltapäivällä. Tilaukset tulevat välityskeskukseen, joka saa tiedon, mihin toimitetaan mitäkin. 

Taksikeskus on saanut paljon tilauksia, joissa on samassa sekä apteekkituotteet että ruokatuotteet, jolloin asiakkaalta veloitetaan vain yksi toimitusmaksu. Kokonaistilaus maksaa asiakkaalle 15 euroa, joka sisältää kaiken pakkauksesta keräilyyn ja kuljetukseen. Apteekkituotteet toimitetaan laskulla, eikä niihin käytetä maksupäätettä, mutta ruokakaupan tuotteet veloitetaan kaupan maksupäätteellä ruokatoimituksen yhteydessä.

Tällä hetkellä tuotteita toimitetaan arkipäivisin, mutta myös ilta- ja viikonlopputoimitukset ovat mahdollisia. Näin voidaan palvella esimerkiksi etätöitä tekeviä ja lapsiperheitä. “Tähän mennessä on ollut vain päivätoimituksia, mutta veikkaan, että joustaville toimitusajoille tulee vielä tarvetta ja tämä tottakai järjestyy”, Sivonen kertoo.

Apteekki- ja ruokatuotteiden tilaus toimii puhelimitse ja sähköpostilla. Tilauksia on tullut pääsääntöisesti puhelimitse, mutta jatkossa varmasti sähköpostimäärätkin kasvavat. Sähköpostitilaukset vaativat tilaajalta hieman enemmän osaamista.

Yhtä laajaa taksien, kauppojen ja apteekkien yhteistyötä ei tiettävästi ole missään muualla.

Prosessi saatiin näin nopeasti ja tehokkaasti käyntiin omalla aktiivisuudella. ”Aloin hakemaan kumppanuuksia. Esimerkiksi perjantaina minulle tuli 76 meiliä ja kirjoitin itse 68 meiliä. Tämän lisäksi olin puhelimessa noin 6 tuntia”, Sivonen naurahtaa. 

Sivonen kertoo, että kuljetukset tehdään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ohjeiden mukaisesti hyvää hygieniaa noudattaen ja tartuntariskejä mahdollisimman tehokkaasti välttäen: “Koronatartuntojen välttäminen on käyty läpi jo aiemmin Kela-kyytien osalta ja nyt samalla tavalla toimitaan myös näissä muissa palveluissa – luonnollisesti.”

 

Palvelu skaalautuu myös ravintolatuotteiden toimituksiin

Sivonen kertoo, että myös lounasaterioita voidaan kuljettaa sekä toiminnassa oleville yrityksille että yksityisille kuluttajille. Hinnoitteluperuste ruokia tuottaville tahoille voidaan toteuttaa esimerkiksi vyöhykepohjaisesti. Koko ruoka- ja apteekkituotteiden toimituksen idea perustuu yritysten väliseen taksitikettipakettipalveluun: “Viime syksynä alettiin suunnitella pakettipalvelua yritykseltä yritykselle. Taksiauto vie asiakkaan keskussairaalaan ja ajaa pääsääntöisesti tyhjillään takaisin. Samalla voitaisiin toimittaa paketteja nopealla toimituksella yrityksille. Ajatusmalli on hyvin samanlainen kuin nyt luotu konsepti.”

Koronavirus vaatii yrityksiltä innovatiivista muuntautumiskykyä

Lappeenrannan kaupungille on avattu asiointipalvelusivu, johon on koottu koronavirusaikana toimivia palveluntarjoajia: “Tällä verkostolla olemme listalla ensimmäisenä. Olemme muuntautumiskykyisiä ja kustannustehokkaita. Tottakai tässä on kyse myös auttamisesta, mutta ihan yhtä lailla oman yritystoiminnan tai autoilijoiden taloudellisesta auttamisesta uusien avausten myötä. Hoidamme tällä myös yhteiskuntavastuutamme”, Sivonen kertoo.

Sivonen pohtii, miten perinteisten ammattialojen rajat rikkoutuvat koronakriisin myötä: “Minulle tämä ei ole ollut mikään ongelma vaan enemmänkin tavoite jo ilman tätä kriisiäkin. Toimintaympäristö ja asiakaskäyttäytyminen on muuttunut ja muuttuu koko ajan – vanha aika ei palaa, joten uutta toimintaa on kehitettävä, rikkoen vanhoja toimintatapoja ja rajoja. Tulen alalta, jossa oli pakko kehittää koko ajan uusia tuotteita ja toimintatapoja, jotta pysytään ajassa mukana. Pelkkä odottaminen ei johda mihinkään hyvään.” 

Toivomme tämän poikkeustilanteen jälkeenkin palvelun jatkuvuutta ja sen mukauttamista silloiseen tilanteeseen. Uskomme tähän vahvasti näiden mahtavien kumppaneiden kanssa, koska maailma tulee varmasti muuttumaan. Nyt toivotan tsemppiä ja jaksamista kaikille tähän haastavaan maailmantilanteeseen”, Sivonen kiteyttää.