Autokoululiitto ry:n puheenjohtaja Jukka Kiviniemi kertoi minkälaisia ovat hänen mielestään onnistuneen taksikyydin peruspilarit.

Kiviniemi on jo toisen polven autokouluyrittäjä, joten hänellä on rutkasti näkemyksiä ja kokemuksia ajamiseen liittyen. Hänen vanhempansa perustivat autokoulun vuonna 1976 ja Kiviniemi on vastannut sen toiminnasta vuodesta 2004 lähtien. Hän on lähtökohtaisesti aina ollut kiinnostunut myös järjestötyöstä ja on toiminut nykyisessä tehtävässään vuodesta 2019.

 

Mistä on hyvät kyydit tehty?

Tärkein ominaisuus taksinkuljettajalla, hyvän asiakaspalvelun ja paikallistuntemuksen lisäksi, on turvallisen ja ammattimaisen kyydin tarjoaminen. “Ammattimainen kuljettaminen on sitä, että kuljettaja osaa liikennesäännöt ja noudattaa niitä. Ajotapa on pehmeä ja ympäristöystävällinen, iso osa asiakkaista arvostaa sellaista”, Kiviniemi kertoo.

Paikallistuntemuksesta Kiviniemi toteaa, että ei ole asiakkaan tehtävä tietää miten määränpäähän päästään, vaan kuljettajalla on oltava ammattitaito ja tietämys saattaa asiakas turvallisesti perille. Paikallistuntemus on taksinkuljettajan ammatin kannalta todella tärkeässä asemassa.

 

Taksinkuljettajilla tulisi ehdottomasti olla ajokoe.

“Matkustajan pitää voida luottaa siihen, että taksikyyti on turvallinen, ja pakollinen ajokoe on yksi asia, joka sen mahdollistaa”, Kiviniemi kertoo.

Haastattelun aikana käydään läpi palveluntuottajamme Lähitaksin esimerkillistä toimintaa. Lähitaksin uudistetussa koulutusohjelmassa uudet kuljettajat esittävät konkreettisesti liikenteen ammattilaiselle ajotapansa, jota käydään yhdessä läpi. Koulutuksen avulla vähennetään muun muassa toimialalla valitettavasti yleistyneen vaarallisen ajotyylin riskejä. Lähitaksilla on tavoitteena kehittää koko toimialan liikenne- ja palvelukulttuuria, mikä on hieno asia.

Kiviniemi pitää Lähitaksin esimerkkiä erinomaisena ja hyvänä: “Mikäli taksinkuljettajalla on toiminnassaan jotain parannettavaa, niin ajo-opettaja pystyy antamaan rakentavaa palautetta, jolloin henkilö pystyy parantamaan ja muuttamaan omaa toimintaansa. Ammattitaitoinen ajo-opettaja on henkilö, joka pystyy vaikuttamaan syvällisesti taksinkuljettajaan, jolle syntyy käsitys siitä, miten voisi ajaa vielä paremmin ja mitä asioita pitäisi huomioida, ympäristöystävällisyys mukaanlukien. Kyydin tulisi tuntua asiakkaan mielestä miellyttävältä.”

 

Nyt melkeinpä kuka tahansa voi hypätä taksin rattiin.

Taksinkuljettajan koetta on kuvailtu liian helpoksi. Verkosta tietoa etsittäessä löytyy artikkeli, jossa auton rattiin viimeksi vuosi sitten koskenut, muutenkin “ei auto-orientoitunut” toimittaja läpäisi lähestulkoon kokeen ilman harjoittelua. Artikkelissaan hän pohti miten absurdilta tämänhetkiset vaatimukset tuntuvat.

Kiviniemi painottaa, että pelkkä ajokortti ei missään tapauksessa tee kenestäkään vielä pätevää taksinkuljettajaa.

“Ammattiin tähtäävän kokeen pitäisi olla haastavampi. Sen pitäisi varmistaa se, että tuleva kuljettaja osaa ajaa oikealla tavalla, sääntöjä noudattaen. Myös erityisryhmien tarpeet pitäisi pystyä huomioimaan riittävän hyvin”, Kiviniemi toteaa.

 

Suuri yleisö haluaa luottaa taksikuskiin ja siihen, että autoa ajaa ammattilainen.

“Taksilain muutoksen jälkeen luottamus on kieltämättä jonkin verran rapautunut. Myös asiakaspalvelun laatu on kärsinyt. Alalle on päässyt lainmuutoksen jälkeen epäpätevää väkeä. Taksinkuljettajan ammatissa vastuu on suuri ja on pakko todeta, että tällä hetkellä alalla on väkeä, joka ei sisäistä tätä asiaa”, Kiviniemi kertoo.

Kiviniemen mukaan nykyistä lakia tulisi pikaisesti arvioida uudestaan ja myöntää rehdisti ne virheet, mitä on tullut tehtyä. 

“Pitäisi korjata ne “valuviat”, joita laissa on. Sidosryhmiä ja ammattilaisia on kuunneltu huonosti ja liian vähän. Olisi hyvä peruuttaa pari askelta taaksepäin ja tehdä uusia järkeviä ratkaisuja. Paras asia olisi, kun valmisteltaisiin lait kerralla kunnolla valmiiksi. Taksilainmuutoksen tuli tuoda helpotusta loppukäyttäjän tilanteeseen, mutta näin ei käynyt”, Kiviniemi kiteyttää.

 

Lue lisää siitä, miten taksialan lainmuutos vaikutti sekä kuljettajien että asiakkaiden tilanteeseen.

Tutustu taksiuudistuksen korjausesityksiin.