Koronavirus on asettanut taksinkäytölle paljon haasteita ja uusia toimenpiteitä. Hyvä hygienia on välitysyhtiöidemme kuljettajille kaikki kaikessa. Viranomaisten ohjeistuksia noudatetaan ja kuljettajia informoidaan aina tilanteen muuttuessa.

Keskustaksin toimitusjohtaja Antti Ålander kertoo, että heidän kuljettajansa ovat ottaneet uudet toimintatavat hyvin vastaan: “Käsiä desinfioidaan ahkerasti, kuten myös rattia ja auton kahvoja, lisäksi kaikki auton pinnat puhdistetaan. Kun asiakas poistuu autosta, niin puhdistustoimenpiteet suoritetaan ja pinnat pyyhitään”, Ålander kertoo.

 

Kuljettajat pysyvät omissa oloissaan ja ovat huolehtineet ohjeistuksista vastuuntuntoisesti

“Kuljettajamme eivät tällä hetkellä oleskele kahvioissa ja eivät kokoonnu porukalla minnekään. He ovat ottaneet asian hyvin vastaan. Meillä on suhtauduttu asiaan hienosti ja kuljettajat ovat vastuuntuntoisia. Myös asiakkaat ovat suhtautuneet hyvin ja puhdistaneet käsiään myös puhdistusliinoilla. Yli 70-vuotiaita kuljettajia on ohjeistettu pysymään karanteenissa. Noudatamme kaikkia hallituksen ja THL:n ohjeistuksia”, Ålander kiteyttää.

Kymenlaakson Taksin toimitusjohtaja Timo Liikanen toteaa, että myös heidän kuljettajansa ovat ottaneet ohjeistukset hyvin vastaan.

“Auton hygieniaan kiinnitetään erityistä huomioita. Jokaisen kuljetuksen jälkeen kuljettaja pyyhkii kaikki kosketuspinnat joko desinfiointiaineella tai tarkoitukseen sopivalla puhdistusliinalla. Kuljettajat ovat ymmärtäneet tianteen vakavuuden. Omalla toiminnallamme voimme koittaa estää sen, ettei minkäänlaista tartuntaa syntyisi. Teemme kaikkemme ja seuraamme viranomaisten ohjeistuksia sekä sitä, mitä Kela tiedottaa. Olemme kehottaneet kuljettajia hankkimaan hengityssuojaimia autoonsa. Jos koronapotilas vaatii kuljetusta, niin jää kuljettajan omaksi harkinnaksi päättää, ottaako hän kuljetuksen vastaan. Kieltäytyä saa, varsinkin oman terveydentilansa takia”, Liikanen kertoo.

 

Viranomaisten ohjeistuksia seurataan tarkasti ja pinnat desinfioidaan maksupäätteistä alkaen

Jytaksin markkinointipäällikkö Severi Allonen kertoo, että heillä on tarkat ohjeistukset, miten kuljettajien tulee toimia koronaviruksen aikaan.

“Olemme saaneet virallisen ohjeistuksen kuljetusalalle henkilöliikenteeseen tartuntojen ehkäisemiseksi, jossa kerrotaan koronaviruksesta yleisesti ja jossa on ohjeistus, mitä tulee ottaa huomioon käsienpesusta lähtien. Käsidesiä tulisi olla aina autossa ja olemme myös painottaneet sitä, että autot tulee puhdistaa jokaisen ajovuoron jälkeen tai kuljettajan vaihtuessa. Tällöin autot pestään. THL:n antama ohjeistus pitää sisällään myös pesuohjeen. Erityisesti maksupäätteet, ovenkahvat, käsituet, jäteastiat sekä kulkuneuvon avaimet ja ohjausvälineet tulee pyyhkiä puhdistusaineella”, Allonen painottaa.

Allonen kertoo, että asiakkaat pyritään ohjaamaan mahdollisimman kauas kuljettajasta: “Itse juuri kuljin taksilla toissapäivänä ja kuljettaja avasi minulle takaoven, joka on kaikkein kauimpana kuljettajasta.”

Allonen painottaa, että kaikkia viranomaisten ohjeistuksia seurataan aktiivisesti ja Jytaksi on myös ottanut selvää, mistä saadaan hygieniavälineitä suojakalvoista hengityssuojaimiin ja tiedottaa tiiviisti kuljettajiaan asiasta. “Kuljettajamme ovat suhtautuneet asiaan vakavasti ja tahtotila laadukkaan ja hygieenisen palvelun tuottamiseen on vahva”, Allonen toteaa.

Taksin ajaminen koronaviruksen aikana vaatii palveluntuottajalta paljon tietotaitoa ja aktiivista tiedottamista. Välitysyhtiömme ovat ottaneet asian hyvin vakavasti ja kuljettajia on ohjeistettu tarkasti ja ohjeistuksia päivitetään jatkuvasti. Asiakkaan ja kuljettajan turvallisuus on yhtiöille kaikki kaikessa.