Palvelumme perustuu läpinäkyvyyteen ja kustannustehokkuuteen. Liikematkailussa kaiken lähtökohta on se, että kustannukset ovat tiedossa ja niitä pystytään vertailemaan tehokkaasti eri muuttujien kanssa. Tuotamme perusraportoinnin laskumme liitteenä, jossa on matkustajan (tilaajannimi ja kustannuspaikka) ja matkan (matka-ajat, lähtö- ja saapumispaikka sekä matkan kilometrit) tiedot laskutusperiodin osalta. Perusraportointi on maksuton ja sen avulla voidaan tehdä paljon erilaisia johtopäätöksiä, jotka tuovat säästöjä liikematkustamisen saralla.

 

Bl-raportointi ja erikseen tilattavat vakiomuotoiset raportit antavat hyödyllistä ja ajankohtaista tietoa, jota voi hyödyntää monipuolisesti.

Luovutamme asiakkaillemme raportointinäkymän vakioraporttipohjilla, joiden avulla voi kehittää omia matkustuskäytäntöjään ja muodostaa näkymän henkilöstön taksinkäytöstä. Vakioraporttipohjia voidaan muokata myös asiakastarpeen mukaan eri veloituksella. Raportointijärjestelmää voi käyttää myös itse. Järjestelmästä voidaan ajaa raportteja ja ottaa kuvakaappauksia muun muassa esityksiä varten. Tuotamme asiakkaan pyynnöstä myös erillisiä raportteja, joilla tuetaan esimerkiksi halutun muutoksen seurantaa.

Asiakas näkee Taksi Partners -palvelun BI-näkymän kautta tietoa kyydeistä, maksuista, maksuhistoriasta ja käyttäjistä. Näkymästä asiakas voi havainnoida ja analysoida yrityksensä toimintaa, jolloin saavutetaan tehokkuushyötyjä ajantasaisella tiedolla ja yrityksen toiminnasta tulee myös aiempaa läpinäkyvämpää ja lähes reaaliaikaisesti seurattavaa. Myös päätöksenteko on helpompaa, kun kaikki yrityksen data taksimatkoista sijaitsee samassa paikassa. ​Analytiikkaratkaisun Taksi Partnersille tuottaa tiedolla johtamisen edelläkävijänä tunnettu eCraft, jonka Data&Analytics ratkaisuiden myyntijohtaja Tomi Maukonen kertoo hieman projektin taustoista.

 

Liikenteeseen on lähdetty asiakkaan näkökulmasta.

“Olemme halunneet tuoda esille läpinäkyvyyttä ja optimoinnin mahdollisuutta. Kokonaisuuden avulla organisaatio pystyy näkemään miten taksia yrityksessä käytetään ja kokonaiskustannuksien optimoiminen on mahdollista. Loppujen lopuksi päästään edullisiin hintoihin ja yritys hyötyy Taksi Partnersin käyttämisestä”, Maukonen kertoo.

“Myös päästöraportoinnin suhteen olemme lähteneet liikkeelle. Lähtökohtana on se, että kaikki data mitä asiakkaalta tai toiminnasta saadaan irti, hyödynnetään analytiikassa ja raportoinnissa. Jatkuva kehittäminen ja tarpeiden muuttuminen organisaatioissa ovat asioita, joihin pitää pystyä ketterästi tarttumaan ja vastaamaan sekä muuttamaan raportoinnin ja analytiikan kulmaa. Uusia lähteitä ja tarpeita nousee organisaatiosta aina ajoittain esille. Tällöin hyödynnetään dataa, jota on saatavissa ja tarvittaessa sitä aletaan keräämään autoista tai muista ulkoisista tietolähteistä ja viedään se analytiikkaan mukaan”, Maukonen selventää.

“Käyttöliittymämme on todella intuitiivinen ja hienosti visualisoitu kokonaisuus. Ajoreitit ovat näkyvissä ja filttereillä ja valikoilla pystyy helposti valitsemaan mistä näkökulmasta dataa haluaa katsoa. Kaikki data on linkitetty toisiinsa. Pääkohdat, joita seurataan liittyvät asiakaslaskutustietoon, kuinka paljon matkoja on ollut ja minkälaisia matkoja ne ovat olleet, mistä henkilöt ovat lähteneet ja mihin he ovat päätyneet”, Maukonen kertoo.

Maukonen valaisee, että taksiala ei ole ensimmäisenä ollut hyödyntämässä tiedolla johtamisen palveluita, vaikka mielenkiintoista dataa olisikin ollut saatavilla: “Data on selkeästi Taksi Partnersilla keskiössä ja ehdoton valtti liiketoiminnassa. Kiinnostus dataa kohtaan on kasvanut ja datasta saa hyviä ideoita, mihin kaikkeen sitä voikaan hyödyntää.”

 

Raportoinnissa keskeisenä ajatuksena on tiedon läpinäkyvyys.

Taksi Partnersin toimitusjohtaja Ari Kunelius kertoo, että taksimatkustamisessa ei ole aikaisemmin ollut mahdollisuutta sellaiseen raportointiin, mitä Taksi Partners pystyy tarjoamaan: “Yritykset ovat nähneet raportointimme edut hyvänä lisäarvona. Voidaan nähdä todelliset kokonaisukustannukset, paljonko rahaa kulutetaan ja mihin raha menee. Raportoinnissa löytyy monenlaisia mahdollisuuksia, ihan mistä näkökulmasta asiaa haluaa katsoa. Jos miettii vaikka yrityksiä, jotka ovat yrittäneet kilpailuttaa taksipalveluja, niin kilpailutus on ollut vaikeaa, kun ei ole välttämättä ollut tietoa mitä pitäisi olla kilpailuttamassa. Korkealaatuinen raportointi tarjoaa eväät siihen, noudatetaanko matkustusohjeita ja myös kriittisten pisteiden löytämiseen, joka mahdollistaa toiminnan tehostamisen.”

“Raportoinnin avulla voidaan myös kilpailuttaa tehokkaammin palveluita. Jos vaikka 50 % taksimatkustuksesta tulee jostain tietystä reitistä, niin se tulee konkreettisesti näkyviin ja yksittäistä reittiä voidaan lähteä kilpailuttamaan, kun sen arvo on selvillä. Monissa isoissa yrityksissä ollaan esimerkiksi todettu, että tiettyyn aikaan pääkonttoreilta lähtee takseja säännöllisesti vaikkapa lentokentälle. Raportointimme ansiosta kyytejä voidaan tehostaa tietyllä aikavälillä. Sen sijaan, että pääkonttorilta lähtee tunnin sisällä kahdeksan taksia, niin voitaisiinkin pärjätä tuottamallamme Business ride -palvelulla, joka tähtää kimppakyyteihin ja matkustamisen tehostamiseen. Mikään ei silti onnistu, jos asiat perustuvat arvailuun. Siksi hyvällä ja läpinäkyvällä raportoinnilla on iso merkitys”, Kunelius toteaa.

“Pystymme tuottamaan täsmäraportteja yritysten tarpeisiin, mutta pystymme myös antamaan yrityksille lisenssin, jotta matkoja pystyy halutessaan tarkastelemaan itse. Lukuja pystyy pyörittelemään lukemattomista eri suunnista. Jokainen yritys voi näin saada itselleen tarkoituksenmukaisen katsontakannan asioihin”, Kunelius kertoo.

“Usein kun kilpailutetaan taksipalveluja, niin mennään edullisimman kilometrihinnan perässä. Lopputuloksena voi kuitenkin olla se, että autoja ei ole riittävästi ja niitä ei ole tullut perille, eli taksin saatavuus on voinut olla luokatonta. Meitä kiinnostaa kaiken kaikkiaan enemmän totaaliset kustannukset, eli ei keskitytä pelkästään yksittäiseen kilometrihintaan, vaan katsotaan koko kokonaisuutta. Jos hyvällä raportoinnilla pystytään pienentämään vaikkapa 10 % asiakkaan taksikuluista, niin silloin tehokkuus paranee vuorenvarmasti”, Kunelius kiteyttää.