Miten kuljet töihin? Onko sinulla sinne pitkä matka? Tilastokeskuksen mukaan työmatkojen keskipituus kasvoi lähes kilometrin vuosina 2013-2017, mutta edelleen 46 prosenttia matkoista on pyöräillen alle seitsemän kilometrin mittaisia. Työmatkan voi kulkea monella eri tavalla. Yksi suosituimmista vaihtoehdoista on edelleen oma auto. Autoliiton mukaan oman auton kokonaiskulut ovat kuitenkin Suomessa keskimäärin vähintään 5 000 euroa vuodessa. Moni omistaa oman auton pelkästään vain työmatkustuksen takia, mutta sen ei välttämättä tarvitse olla niin.

 

Kesällä sähköpotkulaudalla ja pyöräillen toimistolle.

Erilaiset sähköpotkulaudat ovat lyöneet itsensä läpi eteenkin pääkaupunkiseudulla jo hyvän aikaa sitten. Käytössä ne ovat eteenkin kesällä, mutta niiden käyttöä suositaan myös kylmempinä ajankohtina. Pääsääntöisesti ne kulkevat maksimissaan 25km/h ja niillä tulee ajaa pyöräteillä tai autotien sivussa. Ne ovat ekologisia ja helppokäyttöisiä ja niiden käyttökustannukset maksetaan helppokäyttöisten sovellusten avulla. Vaihtoehtoisesti sähköisen laudan voi ostaa itselleen myös omaksi, varsinkin, jos asuu maaseudulla, jossa vuokrapalvelua ei ole saatavilla.

Vuokrasähköpotkulautojen saatavuus vaihtelee alueittain ja painottuu vahvasti isojen kaupunkien ja Helsingin kantakaupungin alueelle. Ihan jokaisen työmatkakurvailuun nämä menopelit eivät siis sovi, mutta hyvä combo saadaan esimerkiksi yhdistämällä vaikkapa julkisen kulkuvälineen ja sähköpotkulaudan käyttö. Esimerkiksi moni Helsingin keskustassa työskentelevä saattaa saapua keskustan alueelle julkisilla, mutta hoitaa päivän aikana kantakaupungin alueelle sijoittuvat palaverit sähköpotkulaudan avulla, sillä se säästää kävelyyn verrattuna paljon aikaa ja on monesti esimerkiksi polkupyörää kätevämpi menopeli.

Pyöräily on säilyttänyt suosionsa ja koronakevään aikana pyöriä onkin myyty ennätysmäärä, kun työssä käyvä väki on halunnut välttää esimerkiksi julkisia kulkuvälineitä. Pyöräily on edullinen ja ympäristöystävällinen harrastus, mutta työmatkaliikkumisessa sillä on myös varjopuolensa. Hiki tulee aina, ja jos työpaikalta ei löydy suihkua, se saattaa tehdä tilanteen hieman hankalaksi. Moni ei lisäksi halua liikaa tinkiä mukavuudestaan ja polkea töihin esimerkiksi talvella, jolloin työmatkapyöräily onkin sitten aivan oma taiteenlajinsa. Muutaman kilometrin matkalla homma toki onnistuu talvellakin, jos on tarpeeksi motivaatiota ja asiaan kuuluvat varusteet nastarenkaita, heijastimia ja valoja myöten. Pidemmän matkan kohdalla tarvitaan jo aivan erityistä sissiasennetta.

 

Oma kunto paremmaksi ja hiilidioksidipäästöt pienemmiksi.

Järkevä työmatkaliikkuminen kuormittaa mahdollisimman vähän luontoa ja pitää kuntoa yllä. Siihen voi yhdistää erilaisia elementtejä julkisista liikennevälineistä erilaisiin liikuntavälineisiin, kuten pyörään ja ottaa rinnalle myös autonkäytön. On ihmisiä, jotka liikkuvat vannoutuneesti joka paikkaan omalla autolla, on matkaa sitten 200 metriä tai enemmän. On myös ihmisiä, jotka kulkevat talvipakkasillakin 20 kilometrin työmatkan pyörällä hiukset jäätyneenä. Monesti ja yhä enenevissä määrin työmatkaliikkuminen alkaa kuitenkin saada yhä useampia värisävyjä ja työmatkaa kuljetaankin yhä useammin hyvin erilaisten kulkupelien voimin ja säästä riippuen.

 

Yhtenä päivänä bussilla, toisena taksilla ja kolmantena polkupyörällä.

Säästä, vuodenajasta, aikataulusta ja mielialasta riippuen työmatkaliikkuminen voi olla hyvin monipuolista ja sisältää paljon erilaisia elementtejä ja kulkuvälineitä. Peruskunnon säilyttäminen on tärkeää esimerkiksi erilaisten elintapasairauksien ehkäisemisessä. Jos työmatka on kohtuullinen, eikä varsinaista liikuntaharrastusta kodin ja työpaikan ulkopuolella ole, kannattaa ottaa tavaksi liikkua työpaikalle ainakin pari kertaa viikossa sporttisella meiningillä.

Bussi tai muu julkinen kulkuväline kannattaa ottaa päivänä, jolloin aikataulu töissä on väljempi, eikä välitöntä myöhästymisvaaraa ole. Jos reitti on monimutkaisempi, voi siihen yhdistää halutessaan esimerkiksi kaupunkipyörän tai sähköpotkulaudan. Joukkoliikenteen osuuden kasvaessa liikenteen tilankäyttö tehostuu, sillä paikka joukkoliikennevälineessä vie yleensä paljon vähemmän tilaa kulkuväylältä kuin paikka henkilöautossa.

Taksi työmatkaliikkumisessa kasvattaa suosiotaan muun muassa edullisen hinnan vuoksi. Kyydissä pystyy myös työskentelemään, paikasta toiseen pääsee kätevästi eikä parkkeeraamista tarvitse murehtia. Järkevä rahankäyttäjä voi suotta surutta käyttää taksia useinkin työmatkojen tekemiseen ja silti säästää rahaa verrattuna siihen, jos omistaisi oman auton. Helsingin Uutiset teki aiheesta mielenkiintoisen artikkelin, jossa henkilö vaihtoi yksityisautoilun taksiautoiluun, kävi töissä ja kaupassa taksilla ja säästi silti rahaa yksityisautoiluun verrattuna. Taksimatkustaminen tulee yllättävän edulliseksi. Taksin etuja ovat esimerkiksi ekologisuus ja ajomatkojen ajan hyötykäyttö sekä pysäköintiongelman puuttuminen.

 

Säästä vuodessa satoja euroja liikkumalla monipuolisesti

Kultainen keskitie on usein elämässä hyvä ohjenuora lähes kaikkeen. Sama pätee työmatkaliikkumiseen. Yksityisautoiluun verrattuna, voit säästää vuodessa satoja euroja, kun liikut työmatkat monipuolisesti esimerkiksi pyörää, juoksulenkkareita, sähköpotkulautaa, julkisia liikennevälineitä ja taksia hyödyntäen. Kesällä pelkkä pyörä, lenkkitossut tai sähköpotkulauta saattavat ajaa asian, kun taas talven viimoissa on mukava painua lämpimään taksiin tai taittaa matka julkisilla, jos oma aikataulu antaa myöten. Vuoden lopussa huomaa, kuinka iso tukku seteleitä onkaan säästynyt.