Puolisentoista vuotta sitten sain kutsun palaveriin. Pöydän ääressä istui vakavan näköisiä ihmisiä. He kertoivat, että taksimarkkina on muuttumassa ja jotain uutta pitäisi puhaltaa pystyyn. Olivat huolissaan myynnin kehityksestä. Kertoivat lisäksi, että odotettavissa olevan markkinamuutoksen ohella eri viranomaiset tulevat seuraamaan alan vapautumista tarkasti. Kysyivät rakentaisinko jotain uutta alalle siten, että syntyisi kenties paikallista suurempaa, joka myös kestää ulkopuolisen viranomaistarkastelun. Tällaiselle palvelulle olisi heidän arvionsa mukaan tarvetta ja tilausta. Olivat siis businessorientoituneita taksialan ammattilaisia. Hetken mietin, että olivat myös hulluja kun tällaiseltä alaa tuntemattomalta, B2B palveluliiketoiminnassa ryvettyneeltä kaverilta tuollaista kysyivät.

Vaan tässä sitä ollaan – Taksi Partners aloittaa kuljetusliiketoiminnan syyskuussa tarjoten suomalaisille yrityksille valtakunnalliset taksipalvelut yhdestä osoitteesta n. 3500 auton voimin.  Kyseessä oli joltain osin pihtisynnytys, mutta lapsi voi hyvin. Vanhemmatkin ovat selvinnneet ajoittaisesta raskausajan masennuksesta ja tällä hetkellä kasvoilla on nähty jo hymyä aika ajoin. Vuoden vaihteessa iloitaan jo avoimesti, kun palvelupeitto on koko laajuudessaan koeponnistettu.

Projekti on vaatinut luottamuksen rakentamista ja ansaitsemista sekä itselleni hienoa opintomatkaa taksialan toimintoihin. Itseni on yllättänyt se, kuinka suurta osaa teknologia näyttelee taksitoiminnassa. Kuluttujana sitä on tottunut ajattelemaan, että taksitoiminta on auton ajamista ja asiakaspalvelua sen ympärillä. Teknologian määrä ja sen merkitys ei näy auton takapenkille, puhumattakaan vaikkapa taloushallinnon järjestelyiden monisäikeisyydestä. Esiripun takana on saanut myös huomata, että aikaisemman lainsäädännön johdosta erittäin jakautunut markkina pitää sisällään reippaan ja eteenpäin katsovan tekemisen ohella myös pientä politikointia, satunnaista kyräilyä ja ajoittaista varauksellisuutta. Tämä on ymmärrettävää ja taatusti ohimenevää – näin lienee aina kun mitä tahansa toimialaa koskee niin suuret muutokset kuin taksitoimialla on viimeisen vuoden aikana koettu.  Toisaalta ala pitää sisällään paitsi kehitysmyönteisiä ja laatuun panostavia taksinvälitysyhtiöitä myös hurjan mukavia, reiluja ja täysin välittömiä suorapuheisia ihmisiä – ihmisiä joiden sanaan voi luottaa. Ihan niin kuin ennen vanhaan.

Motivoivinta tässä matkassa on ollut se, että loimme Suomeen ensimmäisen aidosti valtakunnallisen taksipalvelun. Sellaista ei ole aiemmin ollut olemassa. Taksiala on ollut niin säädeltyä, että taksitoimialan palvelut ovat olleet voimakkaasti paikallisia. Ennen taksiuudistusta busineksen laajentaminen on myöskin ollut lähes mahdotonta. Yrityksilläkään ei ole ollut intoa solmia taksisopimuksia kymmenien taksiyhtiöiden kanssa, vaikka monella kansainvälisellä yhtiöllä on ulkomailla jo pitkä historia taksisopimuksista. Toisaalta paikalliset taksipalvelut ovat aiemmin toimineet moitteettomasti ja hinnat ovat säätelyn takia olleet ennustettavia. Mielenkiinnolla odotan, miten pääsemme liikkeelle ja kuinka palvelumme otetaan vastaan. Go To Market – testauksessa yritysten palaute oli erinomainen ja muutaman hiljattain tehdyn asiakaskäynnin perusteella into ei ole hiipunut.

Aloitamme toimintamme kuljetuspiloteilla pääkaupunkiseudulla, Uudellamaalla, Etelä-Pohjanmaalla ja Rovaniemellä. Tämän jälkeen skaalaamme palvelua syksyn aikana muualle Suomeen. Kerron mielelläni lisää henkilökohtaisesti ja nettisivujemme www.taksipartners.fi kautta saat myös meihin yhteyden.

Turvallisia työmatkoja syksyyn!

Ari Kunelius, Taksi Partners Oy, 040 867 7979 / ari.kunelius@taksipartners.fi